söndag, april 28, 2024
2016CoachingCoachningLedarnaLedarskap

Ledarna tipsar coach

När jag var yrkesverksam var jag ansluten till fackförbundet Ledarna. Viktigast är att de är ett bra fackförbund men dessutom har LEDARNA bra webbsidor med tips och information.
Besök  Ledarna.se.

De har också en mycket bra tidning som heter CHEF.
Läs med om tidningen CHEF.

Ledarna tipsar om Coaching

Coaching innebär att du hjälper dina medarbetare att hitta egna lösningar på sina problem och ta ansvar för dessa. Långsiktigt leder detta till att tid frigörs för dig, dina medarbetare utvecklas och deras engagemang ökar.

När mänskliga kompetenser alltmer är den avgörande konkurrensfördelen innebär utveckling av medarbetare att utveckla verksamheten. Själva syftet med coachande samtal är att skapa resultat i din verksamhet genom att stimulera utvecklingen av dina medarbetare.

Därför ska du coacha

Några av de viktigaste effekterna av att du coachar är att coaching:

Utvecklar medarbetare att bli mer självgående
Frigör din tid. Ju mer medarbetarna utvecklas och ta ansvar desto mer kan de lösa sina problem och din tid frigörs.
Utvecklar kommunikationen på arbetsplatsen. När du coachar medarbetare utvecklas kommunikationen till att bli öppnare, rakare och mer förtroendefull.

Coaching är en färdighet som att spela tennis eller piano: enda sättet att utvecklas är att träna. Du kan förbereda dig genom att känna till några grundprinciper, men det viktigaste är att komma igång att prova.

Tips för att börja direkt

Ta första tillfället när en medarbetare kommer med en frågeställning. Istället för att föreslå en lösning: inrikta dig endast på att hjälpa medarbetaren att hitta sin egen lösning.
Fokusera på personen och inte på problemet. Genom att vara nyfiken på den andre och ställa frågor undviker du att komma med lösningar
Lyssna. När du lyssnar ges medarbetaren utrymme och sannolikheten ökar att för att det inte är du som löser problemet.